1. 1. Merkitys

Merkitys onkin yksi keskeisimmistä työelämätrendeistä. Yritys, jossa työllä on merkitystä, vetää puoleensa. Merkityksen näkökulmasta on valtava ero sillä, hankinko asiakkaita pikavippifirmalle vai varoja hyväntekeväisyysjärjestölle, tuenko työlläni kyseenalaista vai eettisesti kestävää toimintaa.

Merkitys on myös osattava viestiä. Mitä me teemme ja kenen hyväksi? Mitä puolestaan emme tee?

Moni yritys kompuroi tässä, sillä läpinäkyvyyden vaatimus edellyttää suurta rehellisyyttä. Viherpesu ja muut pikapyykkiohjelmat ovat oikotie hankalaan maineeseen. Sen sijaan aito viestintä näkyy läpi. Sen avulla myös merkitys hahmottuu kirkkaammin.

Valokuvat: Petra Veikkola

2. Ilmapiiri

Toinen keskeinen asia on työpaikan ilmapiiri. Se kertoo paikan toimintakulttuurista. Siitä, ovatko kaikki aidosti samalla viivalla vai ollaanko kahden vai useamman kerroksen väkeä.

Ilmapiiriä voi tarkastella monesta näkökulmasta. Voi kysyä, onko kaikilla lupa esittää ideoita. Tehdäänkö yhteistyötä eri toimintojen kesken? Onko tunnelma rento ja vapautunut vai kireä ja tukahtunut? Millä mielellä edetään ja eletään?

Great Place to Work –tutkimus on kansainvälisesti luotu malli, jonka perusteella vuosittain arvioidaan työpaikkojen laatua. Yritykset, jotka pärjäävät tutkimuksessa, ovat tunnetusti pitkällä oman toimintakulttuurinsa kanssa

3. Jousto

Kolmas tärkeä asia on työn tarjoama jousto. Yhä useampi haluaa tehdä työtä omalla tavallaan ja olla oman itsensä herra. Tämä tarkoittaa joustoa työajoissa, -määrissä ja palkkioissa. Yhä useampi edellyttää työltään sitä, että se joustaa elämäntilanteen mukaan.

Kun löydät paikan, jossa työlläsi on merkitystä, ilmapiiri on ystävällinen ja tehtäväsi joustaa elämäntilanteesi mukaan, voit onnitella itseäsi. Olet saanut kaiken sen, mistä moni vain haaveilee.

Nämä kolme näkökulmaa ovat keskeisiä myös työympäristön kehittämisessä. Tässä perustelut:

  1. Mikäli henkilöstö ei tiedä, minkä takia työympäristö muuttuu, on sen vaikea sitoutua muutokseen. Muutoksen merkitys on siis syytä viestiä kirkkaasti jo alussa.
  2. Jos henkilöstön hyvinvoinnista ei prosessin aikana pidetä huolta, muutos tyssää jo ennen kuin yhtäkään kiveä on muurattu. Ihmiset kannattaa siis ottaa mukaan suunnittelemaan.
  3. Ja mikäli suunniteltu työympäristö ei jousta työntekijöiden erilaisiin tarpeisiin, on se susi jo ennen valmistumistaan. Joustavaksi suunniteltu tila on helppo käyttää ja muokata.

Kun haluat onnistua työympäristömuutoksessa, ota huomioon nämä kolme asiaa.

MAARETTA TUKIAINEN

Maaretta Tukiainen kuuluu Profit Interiorin työympäristökehittämisen coworking-tiimiin. Maaretta on tietokirjailija ja muutosvalmentaja, joka auttaa organisaatioita kehittämään uusia työtiloja ihmisystävällisesti, osallistavin keinoin. Maaretta uskoo myönteisen ajattelun voimaan ja yhdessä tekemisen iloon. Hänen mottonsa on “Small wonders make a big difference!”

Twitter @Maaretta
Linkedin @Maaretta Tukiainen
Instagram @maaretta.tukiainen
http://www.maaretta.com/

Jaa kipinä: