ARTIKKELI
Tehokkaat ja viihtyisät toimitilat hybridityöhön siirtyneelle Ertolle.
Toimitilat ovat jääneet monella organisaatiolla työtapojen muututtua liian suuriksi, eivätkä tilat ja kalustuskaan enää vastaa uusiin työnteon tarpeisiin. Asiakkaamme Toimihenkilöliitto Erto oli tässä tilanteessa, kun lähdimme suunnittelemaan heille uusia toimitiloja. Erton talous- ja henkilöstöpäällikkö Teemu Miettinen kertoi meille toimitilojen muutosprojektin ja suunnittelun tavoitteista sekä kokemuksista uusissa tiloissa.
Erton talous- ja henkilöstöpäällikkö Teemu Miettinen:
”Halusimme, että tilat ovat uudenaikaiset ja hyvin hengittävät. Että toimistolla olisi mukava olla toimistopäivinä ja jopa niin, että kiva toimisto houkuttelisi tekemään lähityötä enemmänkin.”
Mistä tilanteesta lähditte etsimään ja kehittämään uusia toimitiloja?
”Muuttoprojektimme sai alkunsa siitä, että myimme aiemman toimitilamme pois. Olimme työskennelleet vanhassa toimistossa yli 20 vuotta, ja tila olisi edellyttänyt merkittävää perusparannusta ja modernisointia. Yhdessä muiden rakennuksen omistajien kanssa olimme vuosia aiemmin aloittaneet potentiaalisten ostajien kartoituksen, ja tämä projekti saatiin maaliin alkuvuodesta 2022. Edessä oli muutto keväällä 2023.
Vanha toimisto oli monella tavalla aikansa elänyt, myös sisustuksellisen ratkaisun osalta. Koppikonttori omine huoneineen ei enää ollut nykypäivää. Tilaa oli myös liikaa tarpeisiimme, erityisesti nykyisessä hybridityömallissa. 1000 neliön sijalle etsimme tehokasta ja uudenaikaista toimistotilaa, kooltaan noin kolmanneksen aiemmasta.”
Miten muuttuneet työnteon tavat vaikuttivat uusien tilojen etsimiseen ja suunnittelutavoitteisiin?
”Hybridityö muuttaa väistämättä toimitilatarvetta. Meille oli tärkeätä, että tila mahdollistaisi kaikkien työntekijöiden yhtäaikaisen läsnäolon ilman, että se kuitenkaan olisi liian ahdas. Me olemme toimistollakin ollessamme paljon kontaktissa jäseniimme, joten hiljaisia tiloja vanhanmallisen oma huone -ratkaisun sijalle tarvittiin ja ne tuli suunnittelussa huomioida.”
Minkälaisia muita tavoitteita ja toiveita asetitte uusille toimitiloille?
”Halusimme, että tilat ovat uudenaikaiset ja hyvin hengittävät. Että toimistolla olisi mukava olla toimistopäivinä ja jopa niin, että kiva toimisto houkuttelisi tekemään lähityötä enemmänkin. Rakennus tarjosi muutenkin hyvät puitteet meidän kaltaisemme toimijan tarpeisiin: Insinöörit ja Ekonomit -talossa on kokoustamista varten tiloja, ravintola catering-palveluineen ja iso kuntosali henkilöstön käyttöön. Pasila ympäristönä tarjoaa lisäksi hyvät kulkuyhteydet ja on muutenkin ihanteellinen sijainti toimistolle, ”lähellä mutta kaukana” keskustasta ja helposti saavutettavissa.”
Uudet tilat ovat olleet teillä käytössä huhtikuusta 2023 lähtien. Toteutuivatko tavoitteet? Miten uudet tilat on otettu vastaan?
”Olemme kotiutuneet tosi hyvin! Henkilöstö on ollut tyytyväinen uusiin tiloihin ja tupaantuliaisetkin olemme ehtineet pitää. Olemme asettuneet uudentyyppisiin toimitiloihin kuin itsestään ja automaattisesti. Tuntuu siltä, että ideasta on tultu toteutukseen asti sulavasti.”
Mikä on suurin muutos vanhoihin tiloihin nähden?
”Suurin muutos on varmaankin henkisellä puolella. Vanha toimistotila oli juurtunut syvälle mieliin, sinnehän meidän askeleemme Pasilan asemalta olivat vieneet tosi kauan. Omien työpisteiden muuttuminen yhteistilaksi kyllä aluksi mietitytti monia, mutta hyvin olemme tämänkin muutoksen kanssa pärjänneet.”
Pitikö toimitilamuutoksen budjetti ja aikataulu? Miten uudet tilat on otettu vastaan?
”Muuton kokonaisbudjetti piti hyvin. Muutto oli lopulta aika iso projekti, koska muutimme pois toimitilasta, jossa olimme työskennelleet yli 20 vuotta. Tavaraa oli ehtinyt kertyä joka nurkkaan! Fiksulla suunnittelulla, ja ajoittaisella patistelulla, sekin toki hoitui sutjakasti. Pyrimme kierrättämään vanhan toimitilan kalusteet mahdollisimman hyvin, mikä onnistui loistavasti.
Työn arjen keskellä yhteisin voimin tehdystä muuttoprojektista ja Suomen Punaisen Ristin kanssa toteutetusta vanhojen kalusteiden kierrätyksestä voit lukea enemmän täältä: Erton muutto oli yhteispelin voimannäyttö.
Aikataulu uusien tilojen remontille oli hieman tiukka, mutta siinäkin osaavan urakoitsijan kanssa pysyttiin hyvin, oltiin jopa hieman aikataulusta edellä.”
Miten suunnitteluprojekti sujui?
”Suunnittelutyö oli erittäin onnistunut ja miellyttävä kokemus. Työpajailusta henkilöstön kanssa edettiin johdonmukaisesti kohti tila- ja sisustusratkaisuja. Profit Interior johti prosessia ammattitaitoisesti. Erityisesti ilahdutti Profit Interiorin proaktiivinen rooli prosessin edistämisessä sekä uusien tilojen remonttia tekevän urakoitsijan opastamisessa ja valvonnassa. Tuntui siltä, että projekti etenee kuin itsestään.”
Haluatko tietää kohteesta lisää? Tästä linkistä pääset tutustumaan tarkemmin Erton toimitilan suunnitteluun: Toimihenkilöliitto Erto – Kodikas työympäristö paremman työelämän kehittäjille
Onko toimistonne sisustussuunnittelu ja työympäristön kehittäminen ajankohtaista? Ota yhteyttä ja keskustellaan siitä, miten voimme olla avuksi.
Jaa kipinä: