Keskustellen, workshopaten ja testaten.

Suunnitteluprosessi on enemmän dialogi kuin yksittäisiä päätöksiä. Toimivan arkiympäristön lähtökohdat saadaan esiin keskustellen sekä työpajojen ja kyselyiden avulla. Tarvittaessa myös testataan ja kokeillaan konkreettisesti kalustemalleja

Yhteistyö oppilaiden, opettajien ja muun henkilökunnan kanssa auttaa meitä luomaan kokonaisuuden, joka vastaa todellisiin tarpeisiin, tukee pedagogiaa ja inspiroi oppimiseen.

Oppilaita kannattaa osallistaa mukaan ikätasoon sopivalla tavalla.

Ideoita “boxin ulkopuolelta”

Käyttäjälähtöinen suunnittelu tuo myös esiin uusia näkökulmia. Haluamme herätellä oppilaita, opettajia ja muuta henkilöstöä katsomaan omaa arkeaan hieman ”boxin ulkopuolelta”. Rohkaisemme osallistujia kertomaan myös villeimmät ideansa!

Usein ajatukset jalostuvat kollegan tai oppilaan kanssa pallotellen käyttökelpoisiksi ja oivaltaviksi ratkaisuiksi.

Yhdessä kehittäen parempia oppimisympäristöjä

Meistä on inspiroivaa olla suunnittelemassa oppimisympäristöjä, jotka innostavat ja tukevat pienempiä ja suurempia oppijoita. Kun suunnittelemme kouluja ja päiväkoteja yhdessä, syntyy tiloja, jotka tukevat aidosti opettamista, oppimista, viihtyisyyttä ja yhteisöllisyyttä.

Yhdessä tekemällä syntyvät oppimisympäristöt eivät ole vain seiniä ja tuoleja – ne ovat arjen ilon, ideoiden ja osallisuuden näyttämöitä.

Toiminnallisuutta pohditaan kalustepohjapiirustusten äärellä. Esimerkkipohjat ovat Lauttasaaren ala-asteelta.

Kolme nostoa yhteisen kehittämisen hyödyistä:

1. Aidot käyttäjätarpeet nousevat esiin

Suunnittelijat eivät keksi ratkaisuja tyhjästä; parhaat ideat syntyvät kouluyhteisön arjen ymmärtämisen kautta. Lopputuloksena tilat tukevat pedagogiikkaa, hyvinvointia sekä opettamisen ja oppimisen eri tilanteita. Esimerkkinä erityisoppijoita huomioivat kalusteratkaisut nousevat usein käyttäjätyöpajoissa esiin.

2. Sitoutudutaan ”meidän tiloihin”

Kun oppijat ja henkilökunta osallistuvat suunnitteluun, tiloista tulee ”meidän tiloja”. Sitoutuminen tukee yhteisöllisyyttä ja tiloistakin pidetään parempaa huolta. Oppijoiden osallisuuden oppimisympäristön suunnittelussa tiedetään parantavan sekä heidän oppimistaan että hyvinvointiaan.

3. Tehdään innovatiivisia kokeiluja ja jaetaan tietoa

Yhdessä ideoidessa syntyy paikallisia helmiä: uusi tapa käyttää juuri meidän aulatilaamme oppimisympäristönä, liikunnallisuuden tuominen osaksi luokkaa tai käytössä jo hyväksi koetut kalusteratkaisut, jotka taipuvat moniin erilaisiin tarpeisiin.

Haluatko kuulla lisää koulutilojen suunnittelusta? Ota yhteyttä ja jutellaan tai tavataan.

Jaa kipinä: