ARTIKKELI Jos tilasi voisivat puhua, mitä ne kertoisivat yrityksestäsi?
Kuvittele hetki: astut ovesta sisään ja tunnet, että tämä tila hengittää yrityksesi kulttuuria, etkä ole edes vielä nähnyt logoa. Miten tämä tehdään - ja miksi sillä on väliä?
Brändi näkyväksi – enemmän kuin värit ja logo.
Moni aloittaisi toimitilojen ilmeen rakentamisen yrityksen väripaletista ja logosta. Mutta aidosti vaikuttava brändikokemus syntyy tilaratkaisusta ja sen yksityiskohdista: materiaaleista, akustiikasta, valosta sekä kalustuksesta muotoineen ja väreineen. Paraskaan logo ei korvaa vaikkapa hyvää äänimaailmaa ja luonnonvaloa!
Innovestorilla toimitilat suunniteltiin kohtaamisille sekä viestimään laatua, kansainvälisyyttä ja asiantuntijuutta – mausteena ripaus leikkisyyttä. Tila viestii heidän yrityskulttuuriaan ja arvojaan joka mutkassa, mutta ilman logomaniaa. ”Kulttuurissamme on vahva yhdessä tekemisen -meininki. Halusimme tilan, joka mahdollistaa sekä uudistuneen tavan tehdä töitä, että luo hyvät puitteet pienille ja suurille kohtaamisille. ”, kertoo Heli Mehtätalo-Takala Innovestorilta. ”Halusimme uuden työympäristön kautta luoda hyvät puitteet arkiselle toiminnallemme, vahvistaa yhteenkuuluvuutta hyvien kohtaamisten kautta sekä tehdä brändimme näkyväksi tuomalla myös arvot keskiöön.”
Innovestorin suunnittelusta voit lukea lisää täältä https://profitinterior.fi/referenssit/innovestor/

Innovestorilla kohdataan asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa yrityskulttuuria henkivissä tiloissa.
Tilat työntekijöiden voimavaraksi
Brändi ei saa olla vain asiakkaille luotu silmäterä – yhtä tärkeää on, että työntekijät kokevat työympäristön omakseen. Tätä näkökulmaa kutsutaan myös työntekijäkokemukseksi. Siihen liittyy fyysisten tilojen lisäksi myös mm. johtaminen, organisaatiokulttuuri ja arjen toimintaprosessit. Hyvä työntekijäkokemus vahvistaa työyhteisöä ja sitouttaa organisaatioon. Työntekijäkokemuksella on myös yhteys asiakaskokemukseen ja sitä kautta se voi edistää liikevaihdon kasvua. Mieti siis, miten työympäristö ratkaisee työyhteisön arjen haasteita, tukee yhteisöllisyyttä ja antaa tilaa keskittyä.
Kestävä brändi = kestävästi suunniteltu tila?
Vastuullisuus on useilla organisaatioilla osa kärkitavoitteita ja toimintatapoja. Myös me suunnittelijoina olemme sitoutuneet edistämään kestävän kehityksen ratkaisuja. Kestävä brändi viestii arvoistaan johdonmukaisesti. Kysy itseltäsi: Viestivätkö valitut materiaalit, kalusteet ja ratkaisut yrityksesi vastuullisuudesta aidosti? Meidän asiakkaillamme on saavutettu jopa 30–45 % kalustesäästö kiertotalousmallilla – tämä kertoo paljon myös arvopohjasta.
Kolme kysymystä sinulle:
1. Mitä haluat vierailijoiden ja työntekijöiden kokevan, kun he astuvat yrityksesi tiloihin?
2. Vastaavatko tilasi aidosti työntekijöiden tarpeisiin ja arjen sujuvuuteen?
3. Minkä sanoman tai tunteen haluat tilojesi kiteyttävän yrityksestäsi?
Toimitilauudistus on mahdollisuus muuttaa yrityksesi tarina kokemukseksi. Voisivatko tilat vahvistaa sinunkin yrityksesi brändiä? Kun kaipaat ammattilaisen sparrausta, ota rohkeasti yhteyttä – suunnitellaan teillekin arvoa tuottavat tilat!
Lisää luettavaa työntekijäkokemuksesta:
Research: How Employee Experience Impacts Your Bottom Line https://hbr.org/2022/03/research-how-employee-experience-impacts-your-bottom-line
WTW 2021. 2021 Employee Experience Survey. https://www.wtwco.com/en-gb/insights/2021/07/2021-employee-experience-survey
Jaa kipinä: